Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.05 vteřin. 
Volba vzdělávací dráhy v adolescenci: role genderových stereotypů a identifikace s matematikou
Louda, Petr ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Volba vzdělávací dráhy a výše dosaženého vzdělání jsou jedny z faktorů, které ovlivňují postavení mužů a žen ve společnosti. Přestože ženy v současnosti dosahují v průměru vyššího vzdělanostního stupně než muži, jejich postavení na trhu práce a finanční ohodnocení tomu často neodpovídá. Jedním z důvodů je nízké zastoupení žen v oborech souvisejících s matematikou. Cílem této práce bylo zjistit, jakou roli hrají genderové stereotypy a identifikace s matematikou při výběru vzdělávací dráhy českých adolescentů a adolescentek. V teoretické části jsou představeny základní pojmy týkající se genderu a genderových stereotypů, vlivu genderu v institucích a možné příčiny genderových rozdílů ve výkonech v matematice. V empirické části jsou analyzována data dotazníkového šetření, zjišťujícího volbu vzdělávací dráhy, míru identifikace s matematikou, postoj ke školním předmětům a míru genderové stereotypie. Výsledky naznačují, že dívky a chlapci se ve většině zjišťovaných oblastí neliší. Celková míra identifikace s matematikou a míra genderové stereotypie v oblasti povolání má ovšem vztah k výběru vzdělávací dráhy.
Ohrožení stereotypem a výkon dívek v matematice v prostředí českých škol
Rubín, Tomáš ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Ženy jsou v profesích, kde je potřeba matematické vzdělání, zastoupeny méně než muži a ohrožení stereotypem je jedním z uvažovaných vysvětlení tohoto jevu. Toto ohrožení se objevuje ve výkonových situacích, kdy jedinec vnímá riziko posuzování vlastního výkonu na základě stereotypu skupiny, ke které sám patří. Tato práce v první části mapuje bezmála dvacet let výzkumu v oblasti ohrožení stereotypu u žen a dívek v matematice a představuje i možné mechanismy, jakými toto ohrožení ovlivňuje výkon. V praktické části se pak pokouší prokázat existenci tohoto jevu u 14 letých dívek na českých základních školách a gymnáziích. V experimentu je zjišťováno, zda má zvýšená salience genderu vliv na výkon dívek, které jsou s matematikou identifikované. K zjištění míry identifikace je použit pracovní překlad Mathematics Identification Questionnaire, jedná se přitom o první využití tohoto nástroje v ČR. Ačkoliv některé výsledky naznačují možné působení ohrožení stereotypu, celkově se tento fenomén prokázat nepodařilo. Limity těchto zjištění a výzvy pro další výzkum jsou rozebrány v závěrečné části práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Volba vzdělávací dráhy v adolescenci: role genderových stereotypů a identifikace s matematikou
Louda, Petr ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Volba vzdělávací dráhy a výše dosaženého vzdělání jsou jedny z faktorů, které ovlivňují postavení mužů a žen ve společnosti. Přestože ženy v současnosti dosahují v průměru vyššího vzdělanostního stupně než muži, jejich postavení na trhu práce a finanční ohodnocení tomu často neodpovídá. Jedním z důvodů je nízké zastoupení žen v oborech souvisejících s matematikou. Cílem této práce bylo zjistit, jakou roli hrají genderové stereotypy a identifikace s matematikou při výběru vzdělávací dráhy českých adolescentů a adolescentek. V teoretické části jsou představeny základní pojmy týkající se genderu a genderových stereotypů, vlivu genderu v institucích a možné příčiny genderových rozdílů ve výkonech v matematice. V empirické části jsou analyzována data dotazníkového šetření, zjišťujícího volbu vzdělávací dráhy, míru identifikace s matematikou, postoj ke školním předmětům a míru genderové stereotypie. Výsledky naznačují, že dívky a chlapci se ve většině zjišťovaných oblastí neliší. Celková míra identifikace s matematikou a míra genderové stereotypie v oblasti povolání má ovšem vztah k výběru vzdělávací dráhy.
Ohrožení stereotypem a výkon dívek v matematice v prostředí českých škol
Rubín, Tomáš ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Ženy jsou v profesích, kde je potřeba matematické vzdělání, zastoupeny méně než muži a ohrožení stereotypem je jedním z uvažovaných vysvětlení tohoto jevu. Toto ohrožení se objevuje ve výkonových situacích, kdy jedinec vnímá riziko posuzování vlastního výkonu na základě stereotypu skupiny, ke které sám patří. Tato práce v první části mapuje bezmála dvacet let výzkumu v oblasti ohrožení stereotypu u žen a dívek v matematice a představuje i možné mechanismy, jakými toto ohrožení ovlivňuje výkon. V praktické části se pak pokouší prokázat existenci tohoto jevu u 14 letých dívek na českých základních školách a gymnáziích. V experimentu je zjišťováno, zda má zvýšená salience genderu vliv na výkon dívek, které jsou s matematikou identifikované. K zjištění míry identifikace je použit pracovní překlad Mathematics Identification Questionnaire, jedná se přitom o první využití tohoto nástroje v ČR. Ačkoliv některé výsledky naznačují možné působení ohrožení stereotypu, celkově se tento fenomén prokázat nepodařilo. Limity těchto zjištění a výzvy pro další výzkum jsou rozebrány v závěrečné části práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.